Őszi vitaminpótlás

Ismét beköszöntött az ősz, így különösen fontos, hogy szervezetünk megfelelő mennyiségű vitaminhoz jusson, mert immunrendszerünk csak így tud biztos védelmet nyújtani számunkra.

 

Az évszakkal járó hűvösebb napokban táplálkozásunkban fontosabb szerephez jutnak a meleg ételek és italok, s természetesen a vitamindús őszi zöldségek és gyümölcsök. A legszerencsésebb, ha a szervezet vitaminszükségletét a kiegyensúlyozott, arányos, vegyes táplálkozás biztosítja, amelyben megfelelő mennyiségben vannak jelen azok az anyagok, amelyek a vitaminokat tartalmazzák, illetve azok, amelyek a felszívódásukat segítik.

 

Most megmutatjuk, mely zöldségek és gyümölcsök fogyasztására érdemes különösen odafigyelni az évszakváltáskor!

 

A-vitamin – Egészséges szemek

Ősszel korábban sötétedik, épp ezért fontos a megfelelő mennyiségű A-vitamin bevitele, mely fontos szerepet játszik a látószövetek felépítésében, amik segítik a tisztán látást szürkület idején is. A sárgarépa rengeteg A-vitamint tartalmaz, emellett fertőtlenítő és gyulladásgátló hatása is van, antioxidáns tartalmának köszönhetően pedig napi fogyasztása csodákra képes!

 

C-vitamin – Egészséges immunrendszer

Tüsszögés, nátha, torokfájás… pedig még csak most kezdődött az ősz… Ismerős, ugye? Immunrendszerünk a nyári időszak után sokszor nincs felkészülve a fokozott terhelésre, ezért érdemes azt még a betegség jelentkezése előtt megerősíteni. A paprika, a paradicsom, a brokkoli és a káposzta gazdag C-vitaminban.

 D-vitamin – Egészséges csontok

Az immunrendszer megerősítése mellett ebben az időszakban nagyon fontos gondolnunk a csontok egészségére és a jó közérzet fenntartására is. Ezekben a D-vitamin lehet segítségünkre, amit sajnos az egyre kevesebb természetes fény miatt nehezebben tudunk a szervezetünk számára biztosítani, ezért törekednünk kell rá, hogy a táplálkozásunkkal pótoljuk a bevinni kívánt D-vitamin mennyiséget. A friss máj, a tejtermékek, a tojás és a sárgarépa mind-mind gazdag D-vitamin források, így segítenek felvenni a harcot a csontritkulás ellen.

 

Magnézium – Jó közérzet, egészséges fogak

A magnézium egész évben nélkülözhetetlen a szervezet számára, ugyanis elengedhetetlen a sejtek energiatermelő folyamataihoz. Az idegrendszer támogatása mellett jótékony hatással bír a csontokra, biztosítja a fogak egészségét, valamint erősíti a szív-és érrendszer működését. Szerencsére táplálkozással is pótolható, mert az olajos magvak, a spenót, a brokkoli, a kelkáposzta s tartalmaznak a napi bevitelhez szükséges mennyiséget!

E-vitamin – Alapvető antioxidáns

Az E-vitamin antioxidáns tulajdonsága miatt nélkülözhetetlen a szervezet számára, hiszen kiemelt szerepe van a szabad gyökök elleni küzdelemben. Amikor túl sok szabad gyök képződik – például stressz hatására vagy a mozgás hiánya,– és ezt a szervezet nem képes hatástalanítani, akkor fokozottan szükség van az antioxidánsok hatásra.

A szomorkásabb, borongósabb őszi időszakban tehát érdemes minél több antioxidánsban gazdag gyümölcsöt és zöldséget fogyasztani, amik segítenek helyreállítani a kimerült szervezet egyensúlyát! E-vitamint találhatunk például a hüvelyesekben, a zöld leveles zöldségekben, a búzacsírában, de a napraforgómagban, a dióban, a mandulában és a mogyoróban is!

 

Természetesen a vitamindús őszi gyümölcsökről se feledkezzünk meg!

Szőlő

A szőlő magas C-vitamin-, folsav- és biotinforrás, de érrendszerünket is oltalmazza, jellegzetes őszi termés.

 

Szilva

A szilva szintén őszi gyümölcs, és magas B-vitamin tartalma mellett kiváló vértisztító.

 

Citrusfélék

A citrusfélék évszaktól függetlenül mindig elérhetők, s fogyasztásuk egész évben ajánlott. Különösen a grépfrút fogyasztása ajánlott, hiszen kalcium, kálium, magnézium, foszfor, nátrium, vas, réz, cink, mangán és bróm is megtalálható az egészséges gyümölcsben. Ha valakinek túlságosan savanykás a grapefruit, a levét mézzel ízesítheti, mely szintén kiváló energia- és vitaminforrás.

Fotók: Unsplash.com

Megtekintés:(354)